افتتاح دوره آموزش رویکردهای نوین ارزیابی و اختلالات یادگیری ویژه در تبریز
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی، آیین افتتاح دوره آموزش «رویکردهای جدید ارزیابی و اختلالات یادگیری ویژه» با حضور مسئولان کشوری و استانی در تبریز برگزار شد.
در ابتدای مراسم، جناب آقای دکتر صادقی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت ۲۶ مرداد، روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی و یاد و خاطره شهدای گرانقدر، از میهمانان ویژه این مراسم، از جمله جناب آقای مصطفوی معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و جناب آقای مظفری رئیس اداره توانبخشی این سازمان، قدردانی کردند.
ایشان با تأکید بر اهمیت هدایت صحیح دانشآموزان دارای نیازهای ویژه اظهار داشت:
«امروزه بسیاری از دانشآموزان با وجود برخورداری از سطح هوشی مطلوب، در دروسی چون ریاضی و فارسی دچار مشکلاتی هستند. تشخیص درست و هدایت اصولی این دانشآموزان از وظایف اصلی ماست. باید نگاه جامعه نسبت به دانشآموزان دارای اختلال تغییر کند، چرا که آنان نیز استعدادهایی دارند که در صورت شناسایی بهموقع میتواند حتی فراتر از دیگران بدرخشد.»
گزارش عملکرد مراکز جامع سنجش
در ادامه، سرکار خانم سردارپور سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی، ضمن خیرمقدم به میهمانان، گزارشی از فعالیتهای مراکز جامع سنجش استان ارائه دادند.
ایشان به ایجاد فضای آکوستیک، موفقیتهای استانی در جشنوارههای ملی و روند اجرای طرحهای مهم اشاره کرد و افزود:
«طرح سنجش نوآموزان از اول آبان آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. تاکنون بیش از ۵۲ هزار نوآموز ارزیابی شدهاند. همچنین در طرح جهش تحصیلی که از ۲۱ تیر آغاز و تا ۳۱ مرداد ادامه دارد، بیش از ۵۰۰ دانشآموز شرکت کردهاند.»
نگاه ملی به توانبخشی دانشآموزان
در ادامه مراسم،جناب آقای مصطفوی معاون تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ضمن قدردانی از تلاشهای استان در اجرای پایلوت کشوری، بر ضرورت توسعه خدمات توانبخشی در مدارس استثنایی تأکید کرد و گفت:
«یکی از اهداف اصلی این دوره آن است که مدارس استثنایی از بنبست کمبود نیروی توانبخشی خارج شوند. خانوادههای دانشآموزان نیازمند این هستند که فرزندانشان با کمک خدمات آموزشی و توانبخشی بتوانند به عنوان فردی مستقل در جامعه نقشآفرینی کنند. مدارس استثنایی باید فرصتی برای ارتقا و رشد این دانشآموزان باشند؛ بهگونهای که والدین با رغبت فرزندان خود را به این مدارس بسپارند.»
ایشان افزودند: «کارگاهها، امکانات مناسب و خدمات توانبخشی باید در مدارس استثنایی بهصورت ویژه ارائه شود. در حوزه سنجش نیز برنامهها باید از بدو تولد و با رویکرد پیشگیرانه دنبال شود تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری گردد. مراکز جامع سنجش مسئولیت خطیر تشخیص و مداخله بهنگام را بر عهده دارند و این باید در اولویت کار آنان باشد.»
اجرای برنامههای فرهنگی و کارگاههای آموزشی
این مراسم با اجرای گروه سرود دانشآموزان ناشنوا و نابینا همراه بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. در ادامه نیز کارگاههای تخصصی با محوریت آموزش رویکردهای نوین ارزیابی و اختلالات یادگیری ویژه، بهصورت پایلوت کشوری برگزار شد.
